Krajolici unutarnjeg uma

autor Roger Ballen
razgovarala Leila Topić

 

Razgovarali u Zagrebu 3. rujna 2015.

 

Jedan od najtraženijih umjetnika današnjice, Roger Ballen, posjetio je ovogodišnji Festival fotografije Organ vida u Zagrebu da bi predstavio reizdanje svoje fotografske knjige Outland, uz predavanje o vlastitim fotografijama. Učinak njegovih djela na pažljive promatrače vjerojatno se može usporediti s onim koji je izazvao Francisco Goya objavivši svoje Los caprichos krajem 18. stoljeća. Slično Goyi, motivi koje Ballen bilježi fotografskim objektivom uključuju anksioznost, nasilje i ambivalentnost mračnih poriva, dok se istodobno u njima krije humana poruka o razumijevanju tipično ljudskih kako poroka tako i vrlina. U njegovim najnovijim radovima mašta i realnost se prožimaju, a u fotografiju uključuje pronađene objekte, vlastite crteže, kolaže i skulpture te tako nastaju jedinstvena i iznimna umjetnička djela koja se opiru jednoznačnom čitanju.

 

ORIS: Je li moguće usporediti Vaše formalno obrazovanje geologa i Vaš dar da doprete i zavirite u ljudsku psihu, a također, kao što tvrdite, imate i izvjesnog uvida u životinje i sva živa bića? Koliko sam razumjela, posežete za unutarnjim, skrivenim životom koji posredujete kroz fotografiju.

 

Ballen: Od samih početaka – fotografijom se bavim sad već gotovo pedeset godina – moj proces je u osnovi bio psihološki. Stoga sebe nikada nisam smatrao društvenim, političkim ni kulturnim fotografom. Uvijek se radilo o istraživanju psihe ljudskog stanja i, pretpostavljam, živoga planeta, kao i o pokušaju da se odredim prema svome identitetu. Mislim da priroda moje fotografije u osnovi nije samo psihološka, nego i egzistencijalna. Radio sam kao geolog diljem Afrike gotovo trideset godina i pretpostavljam da se to nekako odrazilo na moje fotografije.