Crni rub razlike

fotografija Damil Kalogjera
napisao Miljenko Jergović

 

Je li ikad bilo da Damil Kalogjera nije bio fotograf? Teško da ih ima koji ga pamte iz tog vremena. Poput svojih brojnih ispisnika, iz Zagreba i iz Hrvatske, ali i diljem bivše Jugoslavije, koji su odrastali po kino-klubovima i tečajevima za fotoamatere pri studentskim centrima i domovima kulture, i koji su profesionalne karijere započinjali po onim posljednjim omladinskim radnim akcijama s početka osamdesetih te u omladinskim novinama i književnim časopisima, tako je i Damil rano uskočio u svijet fotografija i našao se s one zaštićene i anonimne strane objektiva. Bilo je to vrijeme elegantnih i precizno izrađivanih crno-bijelih fotografija s rubom koji je jamčio novinskom čitatelju i gledatelju da mu pred očima nije rekadrirani svijet. Taj crni rub činio je razliku između istine i laži, ali i između pravog fotografa i diletanta. Bila je to epoha koja nije znala za Photoshop, kada je fotografija trebala pokazati golu istinu i kada je ta ista umjetnost bila prvenstveno definirana kutem gledanja. Vrijeme jakih kontrasta, crne i crvene kao temeljnih tipografskih boja, dubokih sjena u koje je tonula polovina lica i Mjeseca...