Inicijacija oklijevanja

arhitekt Dinko Peračić
projekt Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka, Hrvatska
napisao MIloš Kosec

 

Kada su prije nekoliko mjeseci dRMM arhitekti dobili Stirlingovu nagradu za 2017. za obnovu gata Hastings, njihov voditelj Alex de Rijke okrenuo se drugim kandidatima koji su ušli u uži izbor i rekao: Svi ste napravili lijepe zgrade, ali čini se da je ove godine najintrigantniji bio onaj tko to nije učinio. Obnova je uslijedila nakon požara koji je gotovo potpuno uništio originalni viktorijanski gat. Umjesto da ga vrate u tradicionalni oblik platforme pretrpane komercijalnim lokalima, arhitekti su odlučili povijesnu konstrukciju očistiti od njezina sadržaja, stvarajući tako prostran javni prostor oslobođen neposredne upotrebne vrijednosti. 

Jednako tako, ambivalentna sloboda praznog gata nije nešto nepoznato lučkom gradu Rijeci, gdje je postindustrijsko doba zapečatilo sudbinu većine nekad uspješnih brodograđevnih i transportnih industrija. Ali, ograđena obalna luka s njezinim hrđavim dizalicama nije mjesto na kojem treba tražiti recentan riječki izraz arhitektonskog optimizma. Umjesto nje, to mjesto je novo sjedište Muzeja moderne i suvremene umjetnosti (MMSU), smješteno u napuštenoj bivšoj tvornici Rikard Benčić, nasuprot luke i glavnog kolodvora, gdje je obavljena vrlo ležerna i istovremeno iznimno ambiciozna obnova Dinka Peračića i njegovih kolega.