O nekim promjenama u izdavaštvu

napisao Maroje Mrduljaš

Sa svakom pojavom novih komunikacijskih tehnologija i kanala najavljuje se i kraj tiskanih medija. Kataklizmičke prognoze budućnosti tiskanih dnevnih novina postale su već opće mjesto, no ozbiljnije analize pokazuju da fenomen opadanja naklada nije tako pravocrtan i jednostavan kako se to obično misli. Tako je Fakultet međunarodnih i javnih odnosa uglednog Sveučilišta Columbia (Columbia University’s School of International and Public Affairs – SIPA), 2011. izradio studiju Budućnost tiskanih medija – Capston izvješće (The Future of Printed Media – Capston Report) prema kojoj su tiskane dnevne novine, presudan indikator stanja informativnih publikacija, u određenom opadanju, ali i dalje u najvećem broju slučajeva opstaju kao core business i nositelj branda izdavačkih koncerna. Izdavači diseminaciju sadržaja šire na druge medije, a izdavaštvo kombiniraju s drugim vrstama proizvoda i usluga. Također, studija ističe da „smrt tiskanih medija“ nije globalni fenomen, već trend pada bilježi Sjeverna Amerika i dio Europe, tržišta poput njemačkog i austrijskog razmjerno su stabilna, dok Švicarska, Indija, Afrika, Južna Amerika i pojedine zemlje Dalekog istoka bilježe rast. Dakako, autori studije ne negiraju evidentne probleme s kojima se izdavačka industrija suočava, nego upućuju na činjenicu da se odvija preustroj informativnih medija, te da su trendovi duboko ovisni o kontekstima. Suprotno uvriježenom mišljenju, taj preustroj nije samo reakcija na internet, nego se odnosi na cjelokupni sustav diseminacije informacija koji u cjelovitu medijsku sliku uključuje i sada već „stare“ medije – radio, televiziju i druge.