Oris časopis danas slavi svoju punoljetnost!

 

02/03/2017

Oris, časopis za arhitekturu i kulturu življenja, napunio je 18 godina te se ovom prilikom prisjećamo njegova prvog broja koji je označio početak relevantnih izdavačkih i kulturnih napora u domeni arhitekture, a sam Oris postao sinonimom za autoritet na polju arhitektonske periodike. Prvi broj Orisa predstavljen je javnosti 2. ožujka 1999. godine u café - restoranu Lenuci, čiji je novo-osmišljeni interijer arhitektice Nede Cilinger tom prilikom i prezentiran u časopisu. 
 
Za prvi broj pisali su Vera Grimmer, Miće Gamulin, Jasminka Rusan, Andrej Hrausky, Sandra Križić - Roban, Berislav Valušek, Gabriele Cappellato, Ana Dević, Peter Rath, Željko Kipke, Friedrich Achleitner, Karin Šerman i Michal Viewegh. Urednici prvoga broja bili su Andrija Rusan (odgovorni urednik), Sanja Filep, Ante Nikša Bilić, Damir Fabijanić i Ante Rašić. Interdisciplinarni pristup te uvažavanje kako teorijskog tako i tehničkog pristupa i diskursa prisutno je već u samim počecima Orisova djelovanja. Tako uz primjere potentne arhitektonske kritike i analize suvremene produkcije komplementarno egzistiraju teorijska promišljanja potaknuta Tafurijevim pisanjem. Već prvi broj najavljuje na neki način trajektorije budućih brojeva i temata, odnosno djeluje reprezentativno kao najava Orisova budućeg kretanja. 
 
Prvi Oris ambiciozno pristupa ulozi arhitektonskog časopisa i daje svojevrstan presjek kroz discipline: od obnova i nadogradnji, novih realizacija preko arhitektonske prakse i teorije do umjetnosti i primijenjene umjetnosti, fotografije, književnosti. Taj raznolik spektar tema - od intervjua s Borisom Podreccom i analize njegove obnove i nadogradnje kurije Štakorovec (koje detalj interijera krasi naslovnicu), preko gradskih kavanskih interijera i javnih urbanih prostora te novih čitanja povijesne arhitekture i teorijske misli do fotografskih opusa i prisjećanja jednog od najefemernijih, a ujedno i najzapamćenijih umjetničkih fenomena, Crvenoga Peristila - svjedoči o posvećenosti časopisa komentiranju aktualne arhitektonske, dizajnerske i umjetničke produkcije. 
 
Njegovanje autorskog pristupa i svijesti o pojedincu odnosno timu iza određenog projekta jedna je od važnih odrednica Orisova programa, a brojni odrađeni intervjui pružaju uvid u misaoni proces koji stoji u pozadini svake arhitekture. Publika je kroz više od sto publiciranih brojeva mogla popratiti razgovore s velikim arhitektonskim i kritičarskim imenima kao što su Kazuyo Sejima, Tadao Ando, Kenneth Frampton, Steven Holl ili pak Peter Zumthor, no istovremeno se i susresti s možda manje eksponiranom, ali jednako intrigantnom lokalnom i stranom produkcijom. 
 
Oris se nije ograničio na publiciranje časopisa već je inicijator i brojnih stručnih naslova kao što su Continuity of Modernity, Continuity of the Avant-Garde, Suvremena hrvatska arhitektura - testiranje stvarnosti, Álvaro Siza - Viagem sem programa, Arhitektonski vodič Zagreb. Oris nudi ponešto za svakog ljubitelja arhitekture, kulture i umjetnosti, ali pritom ostaje vjeran viziji koja je dala impuls za nastanak ne samo časopisa već i manifestacije Dani Orisa te Oris Kuće arhitekture, institucije koja je proširila polje arhitektonskog i publicističkog djelovanja na kustoske prakse i sferu edukacije. Za dizajn časopisa do broja 49 zaslužan je Studio Rašić, a nakon opsežno provedenog natječaja za novu vizualnu koncepciju taj zadatak preuzimaju Damir Bralić, Vanja Cuculić i Nikola Đurek. Od 80. broja novi redizajn potpisuje Damir Bralić. Uz poneke promjene u dizajnerskoj koncepciji časopis je zadržao dosljednost na razini vizualnog identiteta uz neprestano estetsko brušenje i neupitnu prepoznatljivost na svjetskoj razini.