Detalj kao misao

arhitekti Andrija Rusan, Siniša Bjelica, Gordan Mehmedović
projekt Interijer Bank Austria Creditanstalt, Split, Hrvatska
napisao Ante Nikša Bilić

 

Posao je arhitekture uspostaviti emocionalne odnose pomoću grubih materijala. 
Le Corbusier

 

Većinu splitskih kuća i palača nastalih u prvoj polovici XX. stoljeća možemo nazvati arhitekturom koja je izrasla iz dijaloga talijanskog racionalizma i moderne rađene kroz prizmu lokalnog genija. Ono što pripisujemo racionalizmu svakako je odnos prizemlja prema ulici i trgu. Iz njihovih međusobnih odnosa nastale su najljepše splitske kavane i butige ranih tridesetih godina. Nikad nisam znao jesu li trgovi u kavanama i u dućanima ili obrnuto. Tu mediteransku teatralnost omogućila je pametna spoznaja da prizemne prostorije moraju biti visoke gotovo dvije etaže i otvorene prema trgu i ulici. U rijetkim slučajevima čak je i belle etage reinterpretirana na neobičan lokalni način. Sam solid prizemljem definira urbanitet, a njegove velike ostakljene površine podcrtavaju značenje interijera. Izlizani kameni pločnici i bijela pročelja od štokanog bračkog kamena samo su paspartu slike unutarnje zbilje.