Hrvatski paviljon na 18. Venecijanskom bijenalu, međunarodnoj izložbi arhitekture „Same as it Ever Was“

 

02/05/2023

Projekt „Same as it Ever Was“ Mie Roth i Tončija Čerine, povjerenika ovogodišnjeg hrvatskog nastupa na 18. Venecijanskom bijenalu – međunarodnoj izložbi arhitekture, predstavljen je u petak u Centru za posjetitelje „Crna roda“ Parka prirode Lonjsko polje.Vrijeme trajanja izložbe: 20. svibanj – 26. studeni 2023. / Dani predotvorenja: 18. i 19. svibnja 2023. / Lokacija: Arsenale, Venecija

Hrvatski paviljon za predstojeći Venecijanski bijenale arhitekture oda je ambijentima suživota divljeg i domaćeg, prirodnog i proizvedenog, živog i neživog. Ishodište projekta je močvarno područje Lonjskog polja, gdje kulturni krajolik nastaje stoljetnom simbiozom prirode koja je u stalnoj mijeni te zajednica koje mu se prilagođavaju. Taj je kontekst pozadina diskurzivnog programa hrvatskog paviljona, kao kontinuirani laboratorij u stvarnom vremenu, usmjeren na istraživanje budućnosti arhitektonske prakse i obrazovanja.

Hrvatski paviljon u Arsenalu bit će prostorna instalacija koja pripada bestijariju vidikovaca u močvarnom području Lonjskog polja. Instalacija uključuje fizičke i virtualne segmente izravno vezane uz fenomene polja odnosno njihovu interpretaciju koja postaje sredstvo za razumijevanje povezanosti prirode i kulture.

Diskurzivni format hrvatskog paviljona uključuje niz lokacija (Venecija, Ljubljana, Split, Motovun, Milanu te Lonjsko polje) na kojima će se se kroz popratne aktivnosti, te u suradnji s obrazovnim institucijama, tijekom trajanja Bijenala održavati radionice. Radionice testiraju buduće teme i aktivnosti u obrazovanju arhitekata, dizajnera i srodnih disciplina.

Autorski tim: Mia Roth i Tonči Čerina surađuju od 1999. godine i za svoj su rad osvojili brojne domaće i međunarodne nagrade. Isprepliću praksu s pedagogijom i istraživanjem, posebno se fokusirajući na prostorne izraze javnog interesa. Luka Fatović član je ureda Roth&Čerina od 2019. godine, surađujući na nagrađivanim projektima. Vedran Kasap i Ozana Ursić od 2012. zajedno rade kao Clinica Studio, vodeći ured za prostorno oblikovanje, muzejske izložbe i dizajn interakcija. Niko Mihaljević vizualni je umjetnik i grafički dizajner te predaje tipografiju, grafički dizajn, izdavaštvo, vizualne umjetnosti i dizajn zvuka. Mia, Tonči, Vedran, Ozana i Niko dio su tima koji je projektirao infrastrukturu za posjetitelje Lonjskog polja. Ivica Mitrović od 2001. godine istražuje u području kritičkog i spekulativnog dizajna. Tim isprepliće svoje interese i preokupacije u Hrvatskom paviljonu, spajajući instalaciju sa širokim diskurzivnim formatom o mogućim budućnostima.

sameasiteverwas.hr

facebook.com/CroatianPavilionVenice

instagram.com/croatian_pavilion_2023/

Više o projektu Centra za posjetitelje Crna roda, Osekovo:

Upoznavanje Lonjskog polja, jednog od najvećih europskih močvarnih staništa, planirano je kroz mrežu ulaza, centara za posjetitelje i promatračnica smještenih unutar parka prirode. Centar za posjetitelje Crna roda jedan je od pet ulaza u Park prirode, ujedno najbliži Zagrebu, a čine ga dva objekta s edukativnim parkom između. Stalni postav Centra posjetiteljima tumači ključne prirodne fenomene ovog zaštićenog područja i specifičnosti suživota čovjeka i prirode. Kombinacijom mehaničkih i multimedijalnih izložaka, autorskih ilustracija, reljefa, gravura i kiparskih instalacija interpretirana je cjelovita priča dinamične ravnoteže života Lonjskog polja. Objekti centra i vidikovaca izgrađeni su od prirodnih materijala u skladu s morfologijom lokalne gradnje.

U sklopu projekta izgradnje interpretacijskog centra Crna roda izgrađena su i tri vidikovca koji svojim oblikovanjem postaju svojevrstan landmark u prostoru. Vidikovci pripadaju tragovima stoljeća kultiviranog krajolika, antropogeno-prirodnih simbioza i graničarske povijesti. Izvorno planirani kao replike graničarskih čardaka, vidikovci su metamorfozirali u ludički element polja, točke kojima se uspostavlja novi identitet, platforme za promatranje bogatog biljnog i životinjskog svijeta. Njihove biomorfne konfiguracije nisu eksplicitne, no ipak uključuju kretnju, organički oblik, oruđe, sjenku lokalno poznatog. Podjednako se referiraju na biljni i životinjski svijet koji ga okružuje, krajolik Moslavine koji je stoljećima nastajao kroz srastanje prirodnih promjena i ljudskog rada, vrsta koje je nastanjuju i mijena kojima je izložena. Nepomična fantastična bića brišu granicu i izjednačavaju jezik antropogenog i prirodnog, vire u daljini kao novi bestijarij.

Centar za posjetitelje Crna roda s vidikovcima postaju aktivatori očuvanja prirodne i kulturne baštine putem educiranja i okupljanja javnosti, lokalne zajednice, školaraca i izletnika. Autori centra i vidikovaca su Mia Roth i Tonči Čerina (arhitektura), Clinica studio: Ozana Ursić i Vedran Kasap (produkt dizajn), Niko Mihaljević (grafički dizajn),  Franka Tretinjak (ilustracije),  Ivana Fabrio (interpretacija),  Vanja Cuculić (art direktor multimedije), a Novena (koncept multimedije). Suradnici: Larisa Čišić, Luka Fatović, Karla Jelić Balta, Tajana Jaklenec, Neven Vlahović (arhitektura), Ivan Ljubimir i Alen Batista (statika). Binđo, Tehno-elektro, Vios, Pegra i Primat 3D (izvođači). Fotografije: Marko Mihaljević

Projekt Centra za posjetitelje Crna roda nagrađen je „Velikom nagradom Hrvatskog dizajnerskog društva“ na Bijenalnoj izložbi hrvatskog dizajna 21/22, nagradom Udruženja hrvatskih arhitekata „Bernardo Bernardi“ za oblikovanje i unutrašnje uređenje za 2021., 2. nagradom 5. Balkanskom Bijenalu 2021. godine, Grand Prix nagradom Big SEE 2022. u Ljubljani, nagradom časopisa Plan u Milanu 2022., German Design Award 2022., priznanje 23. Salona arhitekture u Novom Sadu, te je bio finalist Architizer nagrada.