Plan D.konferencija 2022: Stvarna mjesta / Real Places

 

06/12/2022

U četvrtak i petak 8. i 9. prosinca u ORIS KUĆI ARHITEKTURE održat će se treća PLAN D.KONFERENCIJA s temom STVARNA MJESTA / REAL PLACES. U sklopu programa predavanja, razgovora i promocija sudjeluju NEDELJKO DRAGIĆ, DAMIR GAMULIN, ORSAT FRANKOVIĆ, RUJANA REBERNJAK, ŽELJKO SERDAREVIĆ uz niz drugih gostiju i sugovornika! Najavljujemo i postprogram konferencije s radionicom STANISLAVA HABJANA i izložbom MIRANDE HERCEG i KSENIJE JURINEC. U Orisu vas kao i dosad čeka i POP-UP KNJIŽARA s povoljnim knjigama o dizajnu i vizualnoj kulturi, a ulaz na sva događanja je besplatan!

Tema ovogodišnje Plan D.konferencije, koja ovog puta nosi naslov Stvarna mjesta, reflektira povratak života u javne prostore, obnavljanje, na ponešto drukčijim osnovama, naše veze sa fizičkim svijetom, s gradovima i ulicama, i jednih s drugima, nakon gotovo dvije godine pandemijske krize. Bavimo se stvarnim, ali i imaginarnim prostorima koje smo izgradili za sebe. Prvi dan diskurzivnog dijela programa, u četvrtak 8.12. od 19 do 21 sati u Orisu - Kući arhitekture bit će u cijelosti posvećen filmskom umjetniku, ilustratoru, karikaturistu i grafičkom dizajneru Nedeljku Dragiću te predstaviti novoobjavljenu monografiju koja daje pregled njegovog grafičkog dizajna i ilustracije. Osim promocije same knjige koja počinje u 19h (s gostima Nadom Beroš, Željkom Serdarevićem, Bojanom Krištofićem, Veljkom Krulčićem, Markom Golubom i Nedeljkom Dragićem), naš gost Željko Serdarević u 20h održat će predavanje koje između ostalog govori o Dragićevim "tipografskim prizorištima", načinima na koje Dragić slovima, tekstom, u animaciji, ilustraciji, karikaturi i dizajnu gradi dinamične imaginarne svjetove. Program prvog dana završit ćemo projekcijom Dragićevog kratkog animiranog filma Dnevnik, iz 1974. godine.

Drugi dan konferencije, petak 9.12. započinje u 18 sati promocijom još jednog novog izdanja, publikacije Orsat Franković / Flomaster: Stvaranje mjesta, proizašle iz nedavno održane istoimene izložbe, koja nam pokazuje kako grafički dizajn može snažno govoriti o pojmovima kao što su grad, prostori, mjesta, ideja doma, osjećaj distance i pripadnosti. Na knjigu će se osvrnuti povjesničarka umjetnosti Sanja Sekelj, kustosica MUO Koraljka VlajoMarko Golub i Orsat Franković. Potom od 19 sati nastupa gošća iz Londona, Rujana Rebernjak koja će u svom predavanju Od bita do environmenta: Kibernetika i dizajn od 1960-ih do 1980-ih godina govoriti o razvoju teorije i prakse kibernetike koja je ostavila duboki trag u hrvatskoj kulturi dizajna, te o načinu na koje je utjecala i na poimanje problematike 'okoliša' (environmenta). Finalno predavanje u drugoj večeri konferencije održat će Damir Gamulin, koji u 20h nastupa s predavanjem pod naslovom O prostoru, u prostoru, za prostor u kojem polazi od svog iskustva multidisciplinarnih suradnji na projektima koji su se upravo bavili stvarnim prostorima.

U subotu 10.12. vraćamo se s postprogramom u HDD galeriju gdje će grafički dizajner i pisac Stanislav Habjan održati radionicu oblikovanja osobne poštanske pošiljke u kojoj ćete koristiti riječi, sliku i dizajn, upravo onako kako sam Habjan čini u svojoj umjetničko-dizajnerskoj praksi već četiri desetljeća! Napokon, tjedan iza, u četvrtak 15.12. u 19h HDD galeriji otvaramo izložbu Pogled iznutra - Haustori i stubišta Donjeg grada, autorica Mirande Herceg i Ksenije Jurinec, koja se bavi našim neposrednim okruženjem, gradom, specifičnije haustorima i unutrašnjim dvorištima, prolazima na granici privatnog i javnog u zagrebačkim donjogradskim četvrtima.

Za vrijeme trajanja diskurzivnog programa, 8. i 9. prosinca u Orisu Kući arhitekture od 17 do 21 sati imat ćemo ponovno otvorenu i Pop-up knjižaru s akcijskom ponudom knjiga o dizajnu i vizualnoj kulturi u izdanju Hrvatskog dizajnerskog društva, DVK UMAS i Umjetničke radionice Petikat.

ČETVRTAK 8.12.2022.

19:00 NEDELJKO DRAGIĆ: Grafički dizajn i ilustracija ● Promocija knjige

Lokacija: Oris Kuća arhitekture

O novoobjavljenoj knjizi govorit će povjesničarka umjetnosti Nada Beroš, autor i urednik Marko Golub, likovni kritičar Bojan Krištofić, publicist i voditelj ariva Nedeljka Dragića Veljko Krulčić, grafički dizajner i autor tekstualnog priloga u knjizi Željko Serdarević te sam Nedeljko Dragić. Ova monografija na 208 stranica na hrvatskom i engleskom jeziku po prvi put okuplja Dragićev rad u području grafičkog dizajna i ilustracije, a uključuje brojne plakate, naslovnice i ilustracije knjiga (Biblioteka Vjeverica, “Uh ta matematika”…), dizajn maskota (legendarni Zagi i niz drugih), te pregled najvažnijih reklamnih filmova i animiranih špica, a dodatni tekst Željka Serdarevića o Dragićevom asemičkom rukopisu daje uvid u njegov rad iz drugog, neočekivanog rakursa. Knjigu na 208 stranica, na hrvatskom i engleskom jeziku, samo za vrijeme promocije moći ćete kupiti po sniženoj cijeni od 120 kn.

"Ako bismo morali objasniti specifičan značaj Nedeljka Dragića kao grafičkog dizajnera i ilustratora u samo jednoj rečenici, onda treba reći da je riječ o čovjeku čiji su dizajn i ilustracija oblikovali djetinjstvo generacija koje su odrastale u Hrvatskoj i Jugoslaviji između 1960-ih i početka 1990-ih godina. Drugim riječima, težina Dragićevog rada u ovom polju ne proizlazi iz usko strukovnih standarda, iz njegove neosporne vještine, iz neke određene estetike i stila, nego iz činjenice da je taj rad bio utkan u svakodnevne živote toliko ljudi – ako ste čitali, ili su vam čitali knjige, ako ste gledali televiziju, ako ste šetali uz police sa slatkišima, sigurno ste vidjeli neku Dragićevu maskotu, ilustraciju s ambalaže, reklamu, plakat itd. Građa predstavljena u ovoj knjizi dio je kolektivnog sjećanja generacija – slavni Zagi (maskota Univerzijade ’87), naslovnice Biblioteke Vjeverica, popularna izdanja Mladosti i Školske knjige, pakiranja žvakaćih guma (Tin i Tina), dječje hrane (Bebipapa, slatkiši tvornice Sloboda Osijek), stotine animiranih TV reklama i špica. U kontekstu povijesti animiranog filma u Hrvatskoj Nedeljko Dragić odavno ima visoko mjesto, namjera ove knjige je pokazati kako jednako takvo mjesto zaslužuje i u kontekstu grafičkog dizajna i ilustracije." – MG

20:00 ŽELJKO SERDAREVIĆ: Tipografska prizorišta Nedeljka Dragića ● Predavanje

Lokacija: Oris Kuća arhitekture

Predavanje Željka Serdarevića pod naslovom Tipografska prizorišta Nedeljka Dragića rasvijetlit će nam jednu specifičnu dimenziju opusa Nedeljka Dragića koja se prostire širom cijelog raspona njegovog stvaralaštva – od karikature i filma, do grafičkog dizajna i ilustracije – a tiče se Dragićevog odnosa prema jeziku, pismu, slovima i slici. U fokusu predavanja je Dragićev asemički rukopis, u kojem upravo tekst, rukom crtana slova, stvaraju teksture i čitave krajolike otvorene različitim mogućim čitanjima. Posebna pažnja bit će posvećena Dragićevim „tipografskim prizorištima“, crtačkim kreacijama, „pisanim slikama“ u kojima slova i riječi evociraju neonski sjaj stvarnih i imaginarnih gradova, a predavanje u cjelini otkrit će nam zašto bi se za Dragićev rad trebali polako zagrijati upravo tipografi.

Željko Serdarević aktivan je na kazališnoj i glazbenoj sceni od početka 1980-ih, a kao grafički dizajner afirmira se djelovanjem u sklopu Studija imitacija života (1987. – 1990.). Tijekom 1990-ih radi za kazališta i nakladnike u Austriji i Sloveniji, a 2003. godine u Zagrebu pokreće s Draganom Mileusnićem nakladu Postscriptum (Leksikon YU mitologijeOd Bauhausa do našeg doma). U suradnji s njim, oprema knjige malih nakladnika (Pelago, DAF), realizira projekte video-dizajna za kazališne i cirkuske spektakle (Tomaž Pandur, André Heller) te snima kratke eksperimentalne filmove. Serdarevićevi projekti grafičkog dizajna su kroz proteklih petnaest godina najčešće bili povezani s filmom – dizajnirao je brojna izdanja Hrvatskog filmskog saveza, identitete filmskih festivala (25 FPSDani hrvatskog filma) te plakate za filmove i filmske izložbe (Bonobostudio, Mihovil Pansini, Jagoda Kaloper). Autor je opreme niza umjetničkih monografija (Tomaž Pandur, Dunja Vejzović, Nedeljko Dragić) i izložbenih kataloga (Goran Petercol, Edita Schubert) te dobitnik nagrada Salona mladih, Zagrebačkog salona i Izložbe hrvatskog dizajna.

20:45 NEDELJKO DRAGIĆ: Dnevnik (1974.) ● Filmska projekcija

Lokacija: Oris Kuća arhitekture

Uspomene, sjećanja, nostalgija, otuđenost, prolaznost… teme su ovog animiranog dnevnika. Film je rađen mimo uobičajenih formi (scenarij; knjiga snimanja), a nastao je u trenutku kada je autor sjeo za crtaći stol i počeo animirati. (iz kataloga Zagreb filma)

Produkcija: Zagreb Film, 1974. Trajanje: 08'52''. Režija i scenarij: Nedeljko Dragić. Kamera: Ivan Hercigonja. Montaža: Tea Brunšmid. Glazba: Tomica Simović. Animatori: B. Teslić, Devlić, Nedeljko Dragić, Zvonimir Delač. Scenografija: Nedeljko Dragić.

17:00 – 21:00 Plan D POP-UP KNJIŽARA

Lokacija: Oris Kuća arhitekture

Tijekom trajanja konferencije u predvorju Orisa – Kuće arhitekture možete razgledati i kupiti po akcijskim cijenama knjige o dizajnu i vizualnoj kulturi u izdanju Hrvatskog dizajnerskog društva, DVK UMAS i Umjetničke radionice Petikat.

PETAK 9.12.2022.

18:00 ORSAT FRANKOVIĆ – Stvaranje mjesta ● Promocija knjige

Lokacija: Oris Kuća arhitekture

O publikaciji, objavljenoj povodom izložbe ove godine održane u HDD-u, MKC-u Split i Galeriji Otok u Dubrovniku, će govoriti Marko Golub, Orsat Franković, povjesničarka umjetnosti Sanja Sekelj i kustosica Muzeja za umjetnost i obrt Koraljka Vlajo. Knjiga na 92 stranice s opsežnim tekstom na hrvatskom i engleskom jeziku, obuhvaća dizajnerske radove Orsata Frankovića nastale u proteklih dvadesetak godina – u rasponu od plakata, preko oblikovanja knjiga do ambalaže i poštanskih maraka – povezane tematskom crvenom niti odnosa grafičkog dizajna i stvarnih i imaginarnih mjesta, gradova, pejzaža, ideje doma, pripadnosti, bliskosti i distance. Knjigu ćete prilikom promocije moći i kupiti u Pop-up knjižari Plana D po cijeni od 50 kn.

Orsat Franković grafički je dizajner s diplomom Studija dizajna Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i magisterijem MA(RCA) Royal College of Art u Londonu. Osnivač je i kreativni voditelj studija Laboratorium i kasnije studija Flomaster s dvadesetpetogodišnjim iskustvom rada na razvoju kreativnih koncepata kombiniranjem oblikovnih metodologija i interdisciplinarnog pristupa u radu. Autor je niza zapaženih rješenja u oblikovanju vizualnih komunikacija, a veliki dio profesionalnog angažmana posvetio je polju kulture i suradnji s civilnim sektorom. Dobitnik je brojnih relevantnih međunarodnih nagrada i priznanja poput ICOGRADA Excellence Award, AICA, ZGRAF Grand Prix, European Design Award te niza drugih. Kao član programskog inkubatora, član uredništva kandidacijske knjige te projektni voditelj sudjelovao je u procesu kandidature grada Dubrovnika za Europsku prijestolnicu kulture 2020. Dugogodišnji je član Hrvatskog dizajnerskog društva gdje je bio i član Upravnog odbora te dopredsjednik.

19:00 RUJANA REBERNJAK: Od bita do environmenta: Kibernetika i dizajn od 1960-ih do 1980-ih godina ● Predavanje

Lokacija: Oris Kuća arhitekture

Ovo predavanje će prikazati razvoj digitalne kulture u hrvatskoj dizajnerskoj praksi i u hrvatskom društvu općenito, u drugoj polovici 20. stoljeća. Središnji aspekt je analiza razvoja teorije i prakse kibernetike koja je ostavila duboki trag u hrvatskoj kulturi dizajna. Od svojih začetaka kao proto-digitalna kultura Novih Tendencija, kibernetika postaje ključna za razvoj znanstvene metodologije dizajna, s posebnim naglaskom na koncept 'okoliša'. Ovo predavanje će prikazati ulogu kibernetike u povijesti hrvatskog dizajna, njezin utjecaj na razvoj environmental dizajna kao specifične paradigme dizajnerske prakse, kao i na širu popularnu kulturu tijekom Hladnoga rata.

Dr Rujana Rebernjak je povjesničarka dizajna i Senior Lecturer in Contextual and Theoretical Studies na University of the Arts u Londonu. Rujana je doktorirala na Royal College of Art, gdje se njezino istraživanje fokusiralo na razvoj dizajna na području bivše Jugoslavije, te odnos dizajnerske prakse i radničkog samoupravljanja. Naslovljeno Designing Self-Managment: Objects and Spaces of Everyday Life in Post-War Yugoslavia, to će istraživanje biti objavljeno kao monografija sljedeće godine. Trenutni znanstveni projekti na kojima radi obuhvaćaju povijest tehno-utopije od 1960-ih do 1980-ih godina na području bivše Jugoslavije.

20:00 DAMIR GAMULIN: O prostoru, u prostoru, za prostor ● Predavanje

Lokacija: Oris Kuća arhitekture

Predavanje Damira Gamulina O prostoru, u prostoru, za prostor tematizira različite strategije, opseg te mjerila prostorne organizacije i oblikovanja za različite (pa i nepoznate ili promjenjive) namjene. Propitujemo i definiramo iskustvo oblikovanja elemenata u prostoru, oblikovanja aplikacija na površinama prostora ili pak oblikovanja prostora samog. Želimo vidjeti je li moguće smisleno projektirati prostor balansirajući pritom na prijelazu disciplina koje se prostorom bave ili takav rad nužno ostaje u nepreklopljenom, zrakopraznom prostoru.

Damir Gamulin oblikuje i istražuje kroz različite medije i vrste projekata, od rješenja dizajna grafike, interaktivnih ambijenata, sustava signalizacije, oblikovanja interijera i urbane opreme te prostora u cjelini, pa do djelovanja u istraživačkim projektima. Samostalno i u različitim suradnjama razvija metode integriranog oblikovanja i uređivanja i intepretiranja sadržaja kao nadogradnje osnovne dizajnerske aktivnosti. Dobitnik je Velike nagrade 52. zagrebačkog salona, Nagrade hrvatske sekcije AICA-e i Priznanja HDD-a za interijer, postav, signalizaciju i identitet Memorijalnog centra Lipa pamti (s A. Sevšekom); Velike nagrade HDD za signalizaciju i prostornu grafiku za Obiteljski hotel Amarin u Rovinju; Počasne diplome ZGRAF12 za identitet i prostornu grafiku kluba Minus3; Nagrade Bernardo Bernardi UHA-e i Nagrade 22. Salona arhitekture Novi Sad u kategoriji Interijer za postav izložbe Ako tebe zaboravim… - Holokaust u Hrvatskoj 1941. – 1945. / zadnje odredište Auschwitz (s A. Sevšekom); Nagrade Neven Šegvić za knjigu i izložbu Prostori su-djelovanja (s A. Sevšekom i M. Mrduljašem); Nagrade Vladimir Nazor, nagrade Bernardo Bernardi. te ICOGRADA Excellence Award za interijer i signalizacije za Gradsku knjižnicu u Labinu (s M. Grubišom, I. Presečanom i I. Žalac); počasnog priznanja HDD-a za identitet Galerije Miroslav Kraljević; Nagrade HDD-a za identitet ZagrebDoxa;  te priznanja Judges Choice NY TDC za tipografiju Summa Gambit.

17:00 – 21:00 Plan D POP-UP KNJIŽARA

Lokacija: Oris Kuća arhitekture

Tijekom trajanja konferencije u predvorju Orisa – Kuće arhitekture možete razgledati i kupiti po akcijskim cijenama knjige o dizajnu i vizualnoj kulturi u izdanju Hrvatskog dizajnerskog društva, DVK UMAS i Umjetničke radionice Petikat.

Postprogram

SUBOTA 10.12.2022.

10:00 - 13:00 STANISLAV HABJAN: Mailart Office Workshop Now ● Radionica

Lokacija: HDD galerija, Boškovićeva 18

Radionica oblikovanja osobne poštanske pošiljke. S dodatkom važne riječi: nekome. Pokušaj razotkrivanja postupka obraćanja pismom za kojega nema drugog razloga nego da iznenadi i dirne izabranog primatelja i ujedno zadovolji vlastitu potrebu za odgovorima na nepostavljena pitanja. Takvo pismo koristi riječi, sliku i dizajn, s otvorenim i stalno promjenjivim postocima redoslijeda i važnosti. Ono ne bira stilska sredstva: poruku nosi prenaglašeni trud, estetski dojam, apsurdna ideja, duhoviti tekst, bizarna besmislica... Do toga što će to finalno biti dolazi se u procesu koji može započeti na jednoj ili drugoj strani kartona koji će postati razglednicom, na bjelini pisma ili koverte - izvana ili iznutra, ali od praznine prema nečemu.

Pismo je medij obraćanja koje uključuje pošiljatelja, primatelja i dostavljača. Dostavljač ovjerava pošiljku štambiljom - ili ureda državne pošte ili vlastitog ureda. Štambilj vlastitog ureda promovira pošiljatelja u dostavljača. On postaje metafora: poštar koji donosi samo svoju poštu. Izabirući medij pisma kao svoj prvi autorski izraz voditelj radionice u ranim je godinama svojega djelovanja na nepostavljeno pitanje u nepostojećem razgovoru s predstavnicima medija ”u čemu je osnovna razlika između postojećeg i vašeg mailarta (Greiner&Kropilak Mailart Officea) odgovorio iskreno: Razlika je u tome što smo mi mailart. Eventualno prepoznavanje parafraze odgovora poznatog nadrealista dodatno usmjerava na svijest autora o tome da bavi umjetnošću, sa svom slobodom i svim odgovornostima koje takav izbor vokacije nosi. Četrdeset godina kasnije, autor će pokušati i sebi i polaznicima radionice Mailart Office Workshop Now objasniti o čemu se tu zapravo radilo i o čemu se i dalje radi.

ČETVRTAK 15.12.2022.

19:00 MIRANDA HERCEG & KSENIJA JURINEC: Prolazi vremena - Haustori i stubišta Donjeg grada ● Otvorenje izložbe

Lokacija: HDD galerija

Izložba Prolazi vremena – Haustori i stubišta donjeg grada rezultat je novog terenskog istraživanja zagrebačkih donjogradskih haustora koje su provele dizajnerice Miranda Herceg i Ksenija Jurinec. Autorice pristupaju temi koja ih obje zaokuplja, privatno, kao stanovnice zagrebačke donjogradske četvrti, i profesionalno, kao dizajnerice koje zanima oprema javnih i zajedničkih prostora, u ovom projektu – oprema zajedničkih suvlasničkih dijelova stambenih zgrada. Izložba bilježi promjene. Haustori su proizvod sinergije projektanata, brojnih obrtnika, ali i samih stanara. Autorice izložbe, kroz interakciju sa stanarima kao direktnim konzumentima i svjedocima prostora i života u višestambenim zgradama, dokumentiraju njihova razmišljanja i stavove te zajednički rasvjetljuju okruženje u kojem žive, kvalitete i vrijednosti zajedničkih prostora, povijesnog konteksta zgrade u kojoj stanuju, itd.

Plan D.konferencija 2022 – Stvarna mjesta / Real Places

Oris Kuća arhitekture

8. – 9.12.2022.

Organizator: HDD – Hrvatsko dizajnersko društvo
Partner: ORIS Kuća arhitekture
Programski direktor i produkcija: Marko Golub
Organizacijski tim: Marko Golub, Mirjana Jakušić, Magdalena Ećimović
Dizajn i programiranje: Oleg Šuran

Plan D. konferenciju financijski su podržali: Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske i Gradski ured za kulturu, međugradsku i međunarodnu suradnju i civilno društvo Grada Zagreba. Izložbeni i diskurzivni program HDD galerije sufinanciran je sredstvima Zaklade Kultura nova.